Обираючи ювелірні прикраси у магазинах чи онлайн, ми бачимо вже готовий, доведений до досконалості виріб. Ми беремо його до рук, ретельно оглядаємо, приміряємо і захоплюємося. Проте ми навіть не замислюємося над тим, яка праця вкладена у цю прикрасу, та скільки етапів вона проходить, перш ніж потрапити до наших рук. Прикрасу не виготовляє машина без серця, її не штампують на станку, кожна деталь – це результат любові майстра до своєї справи.
Сьогодні ми розкриємо усі тонкощі виготовлення прикрас та пройдемо шлях виробів від виробництва до появи у вітрині ювелірного магазина.
Ідея – без неї ніяк. Прикраса зароджується від ідеї, від творчого імпульсу, що виникає в уяві дизайнера.
- Розробка ескізу. Саме на цьому етапі ідея дизайнера переноситься на папір. Після безлічі чорновиків та замальовок на світ з’являється повноцінний кольоровий ескіз майбутньої прикраси у декількох варіантах та ракурсах. Сам ескіз сміливо можна назвати витвором мистецтва, адже навіть на папері у прикрасу просто не можливо не закохатися.
- 3D-моделювання. З паперу ескіз переносять в тривимірну програму. Спочатку створюють рендер – комп’ютерну візуалізацію прикраси у готовому вигляді згідно ескізу, поданого художником. Спеціаліст прямо в 3D-редакторі накладає прозорий ескіз на об'ємне зображення. Це дозволяє повторити всі лінії і візерунки з точністю до сотих часток міліметра. На етапі 3D-моделювання враховуються всі наступні технологічні особливості виробництва − від деформації гумових прес-форм і восківок в результаті «усадок» до кріплення каменів і полірування. Значним позитивним моментом є можливість модифікації тривимірних моделей, а саме: розробка розмірного ряду каблучок, можливість зміни розміру каменів, якими планують інкрустувати прикрасу, поєднання з новими елементами дизайну. Комп'ютерний 3D-дизайн надає можливість зменшувати трудомісткість процесу виготовлення нових моделей і підвищувати якість ювелірних прикрас.
- Виготовлення прес-форми. Це дуже важливий етап, адже завдяки ньому 3D-модель стає не віртуальною, а реальною. Прес-форму виготовляють з спеціально розробленої гуми, що застосовується при виготовленні форми, прекрасно «тримає» відбиток навіть найтоншої проробленої деталі. Крім того, завдяки пластичності, з неї дуже легко виймати воскові копії. Якість готової ювелірної прикраси безпосередньо залежить від якості прес-форми, що враховує специфіку лиття і восківок. Професійно виконана прес-форма полегшує процес виробництва виробів і скорочує час ювеліра при тиражуванні прикраси.
- Формування восківок. Восківка ‒ це точна модель прикраси. Її отримують за допомогою прес-форми, в яку заливають віск. Завдяки запіканню потрібний віск заповнює собою усі пустоти, а весь лишній – топиться і стікає. Восковий прототип прикраси включає в себе усі необхідні отвори та кріплення для каменів. Багато воскових моделей кріплять на товстий стержень, формуючи так звану «ювелірну ялинку».
- Лиття. Далі «ювелірну ялинку» акуратно формують в спеціальній опоці і запікають в заданій температурі (для кожного металу вона своя). Головне завдання ‒ формомаса в опоці повинна запектися і рівномірно висохнути. Віск в формомасі повинен витопитися і стекти, залишивши порожнечі. Залежно від необхідного металу, ливарник на ювелірному виробництві готує сплав для заливки, змішуючи чистий метал з лігатурою ‒ сумішшю металів (як правило це срібло, мідь, нікель, цинк, але можуть бути й інші). Компоненти розплавляються разом, ретельно перемішуються для досягнення рівномірності змісту і виливаються в підготовлену заздалегідь форму. Все, тепер їй дають охолонути. Розмивають формомасу струменем води і дістають вже готову ялинку в металі. Вироби з неї обкушують і відправляють на подальші етапи ювелірного виробництва.
- Монтування. На цьому етапі збирають усі деталі прикраси (збір деталей сережок, браслетів, підгін потрібного розміру каблучок). Також на цьому етапі усувають усі грубі неточності після лиття. Від якості монтування в ювелірному виробництві залежить наскільки міцною і точною буде ювелірна прикраса, тому це основний етап виробництва ювелірних прикрас.
- Галтування та шліфування. Галтування – це полірування виробів шляхом перемішування їх у барабані з абразивом. Завдяки галтуванню поверхня прикрас стає більш гладенькою і щільною. Після галтування на прикрасах (металевих заготовках без вставок) ставлять іменник та відправляють в Пробірну палату для перевірки відповідності Держстандарту, про що свідчить проба на прикрасі. Далі прикраси повертають на виробництво для шліфування. У процесі шліфування ювелірні вироби притискаються до шліфувального круга, що обертається, гострокутні частинки якого знімають тонкий шар металу. Глибина зрізання залежить від твердості і в'язкості оброблюваного металу, а також від твердості, розміру і матеріалу зерен шліфувальних кругів.
- Закріпка. Якщо в прикрасі передбачені камені, вона відправляється на наступний етап виробництва – закріпку. Попередньо для кожного ювелірного виробу гемолог підбирає ті камені, які будуть ідеально підходити на свої місця і гармоніювати за кольором. Далі закріпник повинен встановити їх в пази і закріпити так, щоб вони не могли випасти. Етап надзвичайно складний і відповідальний. Камені, в своїй переважній більшості, дуже крихкі і можуть не витримати навантажень, що виникають в процесі закріпки, та можуть надколотися. І якщо для бюджетних фіанітів це не критично, то надкол великого діаманта може коштувати дуже і дуже дорого. Закріпник на ювелірному виробництві повинен володіти винятковими знаннями про фізичні властивості каменів.
- Полірування. Саме полірування доводить прикрасу до досконалості. Полірування ‒ останній етап, в результаті якого гладка матова поверхня, отримана при шліфуванні, набуває дзеркального металевого блиску (глянець). Розрізняють ручне і механічне полірування. Ручне виконують полірувальними паличками або шліфувальними дерев’яними брусками, які покривають полірувальною речовиною. Рівним площинам надають дзеркального блиску за допомогою шкіряного (полірувального) напилка, схожого за формою з наждаковим напилком; одна його сторона обтягнута м'якою шкірою, на яку наносять полірувальну пасту. Механічне виконується на спеціальних полірувальних верстатах або за допомогою бормашини еластичними колами і стрічками, на поверхню яких наносять спеціальні полірувальні речовини.
Проходження всіх перерахованих вище етапів виготовлення ювелірних виробів дозволяє зробити дуже високоякісний продукт. І чим ретельніше вони виконуються, тим кращий виріб на виході. До кожного етапу торкається рука майстра, яка, ніби махом чарівної палички з легкістю все поєднує в неймовірній прикрасі. Це дивовижний й водночас складний процес. Тепер ви знаєте, який шлях пройшли прикраси, перш ніж потрапили у ваші скриньки.
Залишити коментар